zondag 25 juli 2010

"rust"



Vorige keer was ik begonnen met een beginnetje, dus om de trend voort te zetten

eindig ik nu met einde: Vorige keer was ik begonnen met een beginnetje, dus om de trend voort te zetten eindig ik nu met einde.
Aangezien absoluut niet bestaat is einde ook relatief, tenminste als we denken aan het verhaal van de dansende woeli meesters dat onzin onzin is tot dat er op een manier naar wordt gekeken dat t klopt. Zo is t ook met einde een einde kan heel makkelijk begin betekenen, het einde van een reis is een reden om te beginnen met een verhaal ook kan je kijken naar andere dimensies, in de ruimtelijke dimensies zijn we gewend aan 3, er zijn theorieën dat er een 4e bestaat die weer haaks staat op de eerste 3 zo zou het ook kunnen zijn met het tijdscontinuüm, soms wordt tijd gezien als de vierde dimensie, maar wat als er nog een dimensie haaks op de dimensie van de tijd staat, in tijd kennen we plus min en neutraal oftewel toekomst verleden en nu, tijd is een moeilijk begrip omdat het altijd relatief is, het is nooit absoluut het is altijd tijd tot een moment of vanaf een moment, vanaf de geboorte van Jezus ben ik in 1982 geboren maar ik kan ook zeggen dat ik in 20 voor € hoewel dat verwarrend wordt voor mensen die niet in Nederland waren tijdens de invoering, wat als er nou net zoals bij afstand een 3e dimensie bestaat, een 1 dimensionale afstand is een punt, een twee dimensionale afstand is een lijn, een driedimensionale afstand is nog steeds een lijn, aangezien een afstand t verschil is tussen 2 momenten in de ruimte, probeer nu te bedenken dat tijd het verschil is tussen 2 punten in de tijd, normaal wordt dat gevisualiseerd op een lijn, maar wat als blijkt dat tijd niet op een lijn, maar in een vlak ligt, dan wordt het voor mij al onmogelijk om voor te stellen, in ruimte kan je haaks op een lijn lopen, maar in tijd weet ik niet hoe je haaks op je tijdsverschil kan bestaan, laat staan als tijd niet 2d maar 3d is, dat je nog op het onvoorstelbare haaks op nu ook vooruit kan komen haaks op die haakse. Oei als er ooit iemand geniaal genoeg is om dit te verklaren dan zal dit geen onzin meer zijn, maar tot dat moment noem ik t onzin. En nu kan ik me ook voorstellen dat jullie me net zo vreemd vinden als t karakter:”the ruler of the universe”in the hitchhikers guide to the galaxy

4 opmerkingen:

pieter zei

Best een leuke kronkel zo'n extra dimensie toevoegen aan tijd, maar t verstoorde aan dit verhaal is dat zo'n gedachtengang mij meer rust geeft dan stil zitten in een rustige ruimte

Alex zei

Ja, nu zie ik het ook Pieter, dat was me nog niet eerder opgevallen: je hebt echt een nieuwe camera nodig! Wat een baggerkwaliteit...
Oh, voor mij is het verwarrender dat het jaartal dat die jezus geboren zou zijn nog steeds niet vast ligt. Je bent dus eigenlijk niet 1982 na de 'geboorte van jezus' op de wereld gekomen, maar waarschijnlijker 1986,5 jaar na hum. Om het dan toch nog steeds 1982 na gristus te noemen is heel vreemd en onnauwkeurig. Was jij trouwens wel bij de geboorte van jezus, dan? Nee? Net zo verwarrend dus als het jaar Euro 18 voor de chinezen.
Ik vind de Euro dan toch een beter ijkpunt ; is wat beter gedocumenteerd en zo. En het verhaal is ook gewoon beter.
Niet 1 ster, maar 12 sterren! Geen drie wijzen, maar gewoon Gerrit Zalm die cadeautjes uitdeelt: gratis muntsetjes voor iedereen. En die komt hij dan niet zelf brengen op zijn kameel, maar hij stuurde ons een waardebon via de postbode, zodat we ons cadeau bij het pompstation konden ophalen.
Wel evenveel gezeik achteraf, maar er zijn gelukkig nog geen dooien gevallen om de Euro. (Nee, dat was de Olie.)
Gisteren heb ik de film "FAQ about time travel" gezien. Ik vond het een fantastische film: grappig en leuk verhaal. Die film ga ik je dus niet aanraden.

Alex zei

;-)

Anoniem zei

Waarom zou de invoering van de Euro verwarrend zijn voor mensen die op dat moment niet in Nederland waren? Volgens mij was er helemaal niemand die nu nog leeft bij de geboorte van Jezus (die niet eens in het jaar 0 heeft plaats gevonden) en toch is er niemand die klaagt dat dat verwarrend is. Al ben ik wel blij met een systeem waarin geld niet het beginpunt markeert. Volgens sommige mensen is tijd geld, dus wie weet zouden zij jou systeem wel graag zien.