zondag 13 september 2009

angiografie


Op maandag14 september moet ik al om 8 uur in het academisch medisch centrum in amsterdam zijn, ze gaan dan met behulp van angiografie: een afdruk maken van de aders in mijn hoofd, dit is om te controleren of alle vaten nog dicht zitten die met mijn embolisatie in april zijn afgesloten en of er geen nieuwe aderen zijn gevormd naar de zwakke ader in mijn hoofd, als alles er goed uitziet is de kans op een herbloeding nihil, en kan mijn botlap terug gepkaatst worden, helaas is er een wachtlijst voor de operatiekamer en noemen ze het een estethische operatie, niet een noodzakelijke, maar een operatie om t mooi te maken, en die heeft de laagste prioriteit, dus als alles meezit mag ik misschien over een half jaar zonder helm naarbuiten, de vorige keer was ik na ruim 7 maanden aan de beurt, maar toen ging het niet door omdat de radioloog nog 3 maanden later een extra controlle foto wou, de foto die maandag dus wordt gemaakt. Zoals verwacht was t erg vroeg, maar daardoor waren we wel op tijd in het amc, na 5 minuutjes gewacht te hebben werd ik met stoel en al naar de operatie/röntgen kamer gebracht, daar aangekomen moest ik mijn broek en trui uitdoen en op de tafel gaan liggen, voor de hygiëne werdt de plek waar ze zouden gaan snijden geschoren, na een lokale verdoving in de lies moest ik goed gaan liggen en niet meer bewegen, ik vond het erg jamer dat ze geen spiegel hadden hangen, ik kon net niet zien wat ze deden gelukkig vertelden ze het wel, ze zochten mijn slagader op en maakten daar een klein sneetje waarna de asistent een plastic buisje in de slagader installeerde waar de radioloog de kabel in kon stoppen zonder de aderwand te iriteren, de radioloog kwam met wat leek op een stuk remkabel en duwde die via het tuitje in mijn slagader, op dit moment vond ik het heel jammer dat ik dat niet kon zien op de monitoren die met röntgen video beelden aan de radioloog duidelijk maakte waar hij was met het slangetje, na een minuutje voelde ik mijn tong warm worden, dat is een reactie van de aderen op contrast vloeistof vertelden ze me, en even later werd mijn voorhoofd warm en zagh ik bliksemschichten in alle kleuren door mijn gezichtsveld schieten, dit kwam ook door de contrastvloeistof, gelukkig wist ik dat nog van vorige keer, waardoor ik niet schrok maar kon genieten van de mooie special effects. Hierna kreeg ik een piep in mijn oren en daarna t gevoel in je oren dat je ook in het vliegtuig hebt. Dat was blijkbaar de laatste hoek en stopte de radioloog ermee om de foto's te bekijken, ze hadden van elke richting ruim 20 foto's die allemaal gelukt waren, blijkbaarhad ik goed stil gelegen, achteraf begreep ik dat ze maar 8ml inspuiten. Daarna werd ik op een ander bed gelegd en naar een zaal gebracht waar ik 5 uur moest wachten totdat de slagader wat genezen was en ik weer mocht opstaan om naar huis te gaan, er zat die hele tijd een rol verband met een drukverband op de ader gedrukt, gelukkig had ik vannacht slecht geslapen waardoor de 5 uur snel om was, om kwart voor drie mocht ik weer naar huis, gelukkig konden we meteen doorrijden waardoor ik nog wat tijd kon doorbrengen met clothoïde(een erg matige naam voor een priesteres, later bedacht ik dat xenofile beter was, maar ach poep gebeurd, volgende keer beter) en na een lekkere verse hollandse maaltijd van mutti zit ik nu tijd te vullen tot de taxi om 8 uur komt om me naar arnhem te brengen. hopelijk gebeurd er deze week nog wat noemenswaardigs, anders is het ook zo loos

2 opmerkingen:

Joram zei

Goed verhaal, je hebt wel tijd teveel? :P (Jrm)

pieter zei

nee, ik heb niet zozeer tijd over maar volgens de doktoren ben ik ontremd, dus ga ik net zolang door als mogelijk is, gelukkig tik ik niet zo snel anders wordt het veel te veel werk om alles te volgen